خواص ارده و شیره

از گذشته های دور ترکیب ارده کنجد با شیره خرما یا انگور به عنوان ماده غذایی مفید و مغذی مورد استفاده مردم خاورمیانه، ترکیه و بسیاری دیگر از کشورها قرار می گرفته است. این ماده غذایی که سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است، برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها قابل استفاده و مفید می باشد.

ارده و شیره چیست

ارده: ارده که از کوبیده شدن کنجد به دست می آید، یک ماده غذایی کامل است و حتی اگر به تنهایی در هر وعده غذایی به ویژه صبحانه مصرف شود، انرژی مورد نیاز روزانه تان را تامین می کند. این ماده غذایی هیچگونه افزودنی شیمیایی و غیر شیمیایی ندارد و کاملا طبیعی است.

شیره انگور: شیره انگور، که از تغلیظ انگور تازه به دست می آید، سرشار از ویتامین های A،B ،C و املاحی مانند آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم است. این شهد خوش طعم کالری بسیار بالایی دارد و حتی مصرف بسیار اندک آن هم انرژی از دست رفته بدن را جبران می کند. علاوه بر این، استفاده از شیره انگور به کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند، افرادی که از لاغری مفرط رنج می برند، کسانی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند و همچنین، مبتلایان به ضعف عمومی توصیه می شود.

خواص ارده و شیره برای سلامتی

ارده و شیره فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد که مهمترین آنها عبارتند از: درمان افسردگی، افزایش سطح چربی خوب خون، انرژی زایی و تقویت حافظه کودکان.

از آنجایی که ارده و شیره هر دو طبع گرمی دارند، بهترین انتخاب در مقابل غذاها و خوراکی هایی با طبع سرد هستند. همچنین، در فصل های سرد سال که بدن برای گرم ماندن خود به انرژی بیشتری نیاز دارد، یکی از بهترین گزینه ها مصرف ارده و شیره است که از خاصیت فوق العاده بالایی در تامین انرژی برخوردار است. همانطور که اشاره شد، ارده از نرم شدن و کوبیدن کنجد به دست می آید که بهترین منبع برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن می باشد.
اگر به فکر تقویت حافظه فرزندانتان هستید، حتما ارده و شیره را در برنامه صبحانه آنها قرار دهید. از دیگر خواص کنجد و ارده، می‌توان به درمان اختلالات کبد، کلیه، استخوان درد و درد مفاصل هم اشاره کرد. همچنین، به دلیل اینکه دانه کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است، عاملی برای پیشگیری از سرطان در بدن محسوب می شود.

خواص ارده و شیره برای سلامتی

اگرچه ارده و شیره بسیار انرژی زا هستند، اما كالری بالایی هم دارند و برای افراد كم تحرك و کسانی که ورزش روزانه و منظمی ندارند، چندان توصیه نمی شود و چاقی را برای آنها به همراه می آورد. همچنین، طبیعت شیره و ارده گرم است و مصرف آن برای افراد گرم مزاج مناسب نیست؛ چون باعث غلیظ شدن صفرا و جوش زدن صورت و بدنشان می شود. با خوردن میوه های تازه با طبیعت سرد می توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد. علاوه بر این، استفاده از ارده برای افراد دیابتی مضر است.
از آنجایی که ارده سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ است، باید در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری شود. به یاد داشته باشید اگر ارده کنجد را در معرض هوای گرم و نور قرار دهید، چربی های آن اکسید و روغن آن فاسد می‌شود. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید