کره گیر بالازن

کره (Butter) در اصل روغنی است که از خامه شیر یا ماست می گیرند و این فرآورده از زدن ماست یا خامه به روش سنتی یا صنعتی به دست می آید.
کره از منابع مهم انرژی و ویتامین A است و معمولا در وعده صبحانه مصرف می شود و همچنین در زیست شناسی در گروه لیپید ها قرار می گیرد. لیپید همان چربی است که از آزاد شدن انرژی آن در بدن بیشتر از سایر مواد به طول می انجامد. تا چند دهه پیش کره گیری و تهیه کره در مناطق روستایی به صورت دستی صورت می گرفت، ولی کم کم با پیشرفت تکنولوژی کره گیرهای مکانیکی و اتوماتیک جای روش های سنتی را گرفت.

کره گیر بالازن چیست؟ 

دستگاه کره گیر برقی ( صنعتی ) همانند روش گذشته در بدست آمدن چربی از ماست ( کره ) مثل مشک دستی عمل کرده و با کمک نیروی گریز از مرکز با سرعت بالا، چربی ماست را به کره و دوغ طبیعی تبدیل می کند. امروزه این دستگاه را به دلیل داشتن ظرفیت مناسب و ایده آل علاوه بر خانه می توان به صورت نیمه صنعتی ( خانگی، فروشگاه لبنیاتی ) و صنعتی ( دامداری و کارخانجات ) مورد استفاده قرار داد.
یکی از مهمترین مواردی که در هنگام خرید یک دستگاه کره گیر باید مورد توجه قرار بگیرد امکان استفاده ازآن در شرایط و محیط دارای محدودیت است. کره گیر بالازن سبک بوده و همچنین در اندازه و ابعاد مناسب برای محیط های کوچک است. شما می توانید به راحتی این دستگاه را بر روی یک میز قرار داده و از آن استفاده نمایید.

ویژگی های کره گیر بالازن

نوع برق مصرفی این دستگاه 220 ولت (برق خانگی) است از این رو شما در هر نقطه ای از شهر یا روستا که برق خانگی در دسترس دارید می توانید از این دستگاه استفاده نمایید.
عملکرد کره گیر به این صورت است که بعد از گرفتن چربی ماست، مایع باقی مانده دوغ می شود، به همین دلیل این دستگاه را دوغ زن یا دوغ گیر نیز می گویند.
موتور و سیستم همزن در قسمت بالا و در روی درب دستگاه قرار دارد. بنابراین هنگام باز کردن درب دستگاه، همزن را که به موتور متصل شده است، را مشاهده خواهید کرد. مخزن دستگاه در پایین قرار گرفته و در پایان کره گیری، دوغ در آن ذخیره می شود. در حالت کلی می توان گفت که راندمان کره گیرهای بالازن بسیار بالاتر از کره گیرهای پایین زن است. همچنین کاربری ساده ای داشته و استفاده از آنها بسیار ساده تر است. کره گیرهای پایین زن درظرفیت های بالاتری تولید می شوند، بنابراین از آنها برای تولید کره به صورت انبوه و در کارگاه های تولید فرآورده های لبنی بهره می گیرند. ولی کره گیرهای بالازن هم در ظرفیت های پایین و خانگی و هم درظرفیت های بسیار بالا و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. لذا بهترین گزینه برای تولید فرآورده های لبنی در کارخانه های بزرگ و کوچک هستند.
جنس بدنه دستگاه از استیل ضد زنگ و ضد خش و یا آلومینیوم خالص است و این امر باعث کاهش وزن دستگاه و مقاومت بالای بدنه و قطعات دستگاه می شود. همچنین خاصیت ضد زنگ و ضد پوسیدگی داشته، لذا در تماس با رطوبت و هوا بسیار مقاوم بوده و زنگ نمی زند و هیچ گونه تغییری در طعم و بوی دوغ یا کره ایجاد نخواهد کرد.
بدیهی است که از این دستگاه برای تولید فرآورده های لبنی استفاده می شود بنابراین رعایت بهداشت در هنگام بکارگیری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو برای شست و شوی دستگاه بهتر است ابتدا مخزن آن را با آب پر کرده و دستگاه را بکار بیندازید تا مخزن و بخش های داخلی دستگاه به خوبی شسته شوند سپس می توانید دستگاه را خاموش کرده و آب داخل مخزن را دور بریزید.
برای آغاز فرآیند کره گیری باید 16 لیتر ماست را به همراه 3 لیتر آب و یک کیلو یخ حبه ای داخل مخزن دستگاه ریخته و درب آن را چفت کنید. سپس دستگاه را به برق متصل کرده و روشن نمایید تا فرآیند کره گیری آغاز شود.
بعد از تمام کره گیری می توانید درب دستگاه را باز کرده و کره ای که به صورت مایع کف دار بالا آمده را جمع آوری نمایید و در یخچال قرار دهید، دوغ طبیعی باقی مانده در مخزن دستگاه نیز دومین محصول بدست آمده است که می توانید به یک ظرف مناسب انتقال دهید.

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید